Winnnaars Ons Erfgoedprijs

Erfgoedprijs 2013: Woonhuis, Ommerweg 36-38 te Den Ham

Een voormalige kruidenierszaak aan de Ommerweg te Den Ham is de winnaar geworden van de Ons Erfgoedprijs 2013. De Stichting Ons Erfgoed met als werkgebied de voormalige gemeente Den Ham heeft het woonhuis van de familie Rien en Corrie Huisjes bekroond. Zij ontvingen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het trainingscentrum van de firma Koskamp in Den Ham uit handen van voorzitter Eltjo Haselhoff de fraaie glazen sculptuur, ontworpen en vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen. De muziekvereniging Juliana bracht daarna de winnaars een welverdiende muzikale hulde.

In 2010 kochten Rien en Corrie Huisjes de nu bekroonde woning aan de Ommerweg in Den Ham. Vooral de manier waarop zij het huis bemachtigden is vrij uniek. In 2007 hadden ze net een nieuw huis gekocht in de Zuidmaten, ook in Den Ham. Toch werd al snel de tekening opgevraagd van de eigenaren van déze woning. Een vriend bleek hun huis in de Zuidmaten te willen overnemen en zo konden ze beginnen aan een zeer grondige renovatie van hun droomwoning.
Het huis was oorspronkelijk een kruidenierszaak uit 1923 met een later aangebouwde kleine woning. Het huis is helemaal gestript,en alle kozijnen zijn vernieuwd. Dat de familie ook zo veel mogelijk het detail in eer houdt, is te zien aan de boogcontructie boven het  rechter voorraam. Dit kozijn vervangt het etalageraam van de kruidenierswinkel. Eerst was een rechte rollaag aangebracht, maar deze paste niet bij het geheel en is toen verwijderd en vervangen door een boogconstructie.

De familie Huisjes heeft de gerenoveerde woning zeer modern ingericht. Een bewijs dat oud en nieuw prima samengaan. De banier van Ons Erfgoed, die elk jaar aan het bekroonde pand hangt, heeft zo weer een mooie plaats gevonden.