Winnnaars Ons Erfgoedprijs

Erfgoedprijs 2012: Woonhuis, Hoofdstraat 33 te Vroomshoop

De Stichting Ons Erfgoed met als werkgebied de oude gemeente Den Ham heeft het woonhuis van de familie Herman en Roswitha Uitslag-van Riggelen bekroond met de Ons Erfgoedprijs 2012. De eigenaren van de woning aan Hoofdstraat 33 dichtbij het kanaal Almelo-de Haandrik ontvingen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het trainingscentrum van de firma Koskamp uit handen van voorzitter Eltjo Haselhoff de fraaie glazen sculptuur, ontworpen en vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen.

De woning aan de Hoofdstraat in Vroomshoop, dichtbij de hervormde kerk, is gebouwd in 1906. De aannemer was destijds Gerrit van Dorth, waarschijnlijk ook de eerste bewoner van dit huis. Het huis wordt nu bewoond door Herman en Roswitha Uitslag-van Riggelen.
De grootvader van Roswitha, G.J. van Riggelen, heeft de woning gekocht rond 1926 waar hij met zijn echtgenote Maria van Riggelen-Mertens is gaan wonen. Tot op de dag van zijn overlijden in 1997 is grootvader altijd in de woning blijven wonen. Na zijn overlijden is de woning overgenomen door zijn zoon Bernard, de vader van Roswitha. En nu wonen Roswitha en Herman er.

In 1998 heeft een eerste renovatie plaatsgevonden. Als eerste is de wand in de woonkamer geïsoleerd. Ook is de woning toen geschilderd, er is een garage en een serre gebouwd die van glas in lood is voorzien. Tevens is het gipsen plafond (nog met hooi en kippengaas) gerestaureerd.

In 2009 is een tweede renovatie gestart. Dit betekende nieuwe raamkozijnen en ramen in de gehele woning, alle voorzien van het oorspronkelijk glas in lood. Een slaapkamer met badkamer op de begane grond zodat de woning, met handhaving van de stijl, toch levensloopbestendig werd. De hardboardplaten werden van de deuren gehaald, waardoor de prachtige geboste panelen en rijk gedecoreerde profielen weer in beeld kwamen. Nieuwe vloeren in de hal en keuken, omdat de woning op gewelven staat en alles is voorzien van houten vloeren, waarop geen tegels gelegd konden worden. Als laatste werd het dak gerenoveerd en geïsoleerd, en voorzien van nieuwe dakpannen in de stijl van de oude. Ook de goten en gootklossen zijn in stijl vervangen of vernieuwd.

Wat voor de eigenares erg belangrijk is, is de ‘ziel’ van het huis. Omdat haar moeder vroeg overleed, heeft ze als kind vele jaren doorgebracht bij opa en oma. Ondanks de verbouwingen is het nog steeds het oude mooie, familiehuis. Tot in het kleinste detail kent ze de geschiedenis van het woonhuis : het luik onder de trap diende als plek voor onderduikers. Voor haar én ons blijft nog één prangende vraag staan: Waarvoor diende het mooi gedecoreerde luikje naast de werkplek van opa in de gang?