Winnnaars Ons Erfgoedprijs

Erfgoedprijs 2010: Boerderij Ceres, Tonnendijk 166 te Vroomshoop

Erfgoedprijs 2010, boerderij Ceres Tonnendijk 166 Vroomshoop‘Ceres’ staat op de voorgevel van deze prachtige boerderij met een imposante boom in de voortuin. Inderdaad, ‘Godin van de Landbouw’, dat past wel bij deze boerderij aan de Tonnendijk 166 in Vroomshoop.  De huidige bewoners, de familie Petter, hebben 15 jaar geleden het voorhuis voorzien van een passende en rijk gedetailleerde erker. De stenen hiervoor hebben ze laten bakken.

2010 kleinDe immense kap van de woning en het bedrijfsgedeelte, nu transportbedrijf, was in de loop van de jaren zo slecht geworden dat groot onderhoud geboden was. De familie Petter koos voor herstel en vervanging van de meterslange houten sporen. Dat is in het bedrijfsgedeelte goed te zien. De kap is gedekt met geglazuurde grote gebakken pannen.

Deze omvangrijke ‘Groninger’ boerderij is sinds 1910 een van de blikvangers aan de Tonnendijk en zal dat vanwege het zorgvuldige herstel nog lang blijven.

Dat mensen passend onderhoud met respect voor het gebouw prefereren boven een hedendaagse, snellere, minder goede en veel goedkopere oplossing, verdient alle respect. Een prachtige boerderij in een typisch open landschap, waarvan de eigenaar geen beroep kon doen op subsidie omdat de boerderij geen beschermde status heeft. In het algemeen zien boeren hun eigen bedrijf als een functioneel gebouw waar gewerkt moet worden. Dat dit bedrijf ook oog heeft voor zijn eigen erf(goed) verdient alle waardering.

overhandiging Ons Erfgoedprijs 2010Op Monumentendag, elk jaar op de tweede zaterdag in september, werd de winnaar 2010 eerst een muzikale aubade gebracht door de Harmonie Vroomshoop, waarna voorzitter Eltjo Haselhoff de prestigieuze Ons Erfgoedprijs overhandigde aan het echtpaar Petter.