Over ons

De initiatiefnemer tot de oprichting van de stichting Ons Erfgoed was Herman Dasselaar. Hij vond het zorgelijk dat steeds meer karakteristieke gebouwen uit het straatbeeld verdwenen. Toenmalig burgemeester Helmer Koetje, helaas overleden, werd voorzitter van de stichting. Ook hij hoopte dat de mensen door de activiteiten van de stichting steeds meer oog zouden krijgen voor het prachtige culturele erfgoed dat we hier hebben en dat het waard is bewaard te blijven. Nico Flim, Herman Roelofs en Eltjo Haselhoff maakten ook langdurig deel uit van het bestuur, de laatste ook enkele jaren als voorzitter.

Op dit moment is het bestuur van de stichting Ons Erfgoed als volgt samengesteld:

Marie José Temmink, voorzitter
Klaas Dragt, secretaris
Johan Koskamp, penningmeester
Herman Haverkort
Henk Konijnenberg
Petra van der Kwast
Hans Nieboer

Het bestuur wordt terzijde gestaan door een (des)kundige Adviescommissie, die bestaat uit de heer Alfred Evers uit Den Ham, docent aan o.a. de Bovo te Vroomshoop, en de heer Piet ter Burg uit Vroomshoop, oud-architect. Deze commissie bezoekt de aangemelde panden die aan de selectiecriteria voldoen, waarbij zowel de bouwkundige aspecten van verbouw, renovatie, reparatie etc. een rol spelen in de beoordeling als ook de argumentatie, het verhaal achter de verbouwing.

Correspondentieadres: Boshoek 27, 7681GT Vroomshoop
Bankrekeningnummer: 3809.39.576

De stichting wil de bewustwording van ons cultureel historisch erfgoed bevorderen. Wilt u ons werk steunen? Maak dan een bijdrage over op bankrekening 2809.39.576 t.n.v. ‘Ons Erfgoed’ Den Ham. U kunt ons ook steunen door ‘vriend’ te worden van de stichting door € 10,- per jaar over te maken op voormeld rekeningnummer. Hartelijk dank!

De initiatiefnemers:

eerste bestuur

Stimuleringsprijs

sculptuur 1De Stichting Ons Erfgoed is opgericht in 2002 en wil het behoud van karakteristieke panden in Den Ham, Geerdijk en Vroomshoop stimuleren door jaarlijks een prijs uit te reiken. Het uitreiken van die prijs gebeurt elk jaar op Monumentendag, de tweede zaterdag in september.

Die wordt overhandigd aan die persoon die een actieve bijdrage heeft geleverd aan de instandhouding van ons culturele erfgoed. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om de restauratie van een pand, of om een tuin die weer in de oorspronkelijke staat is teruggebracht. Het kan ook gaan om de herbouw van bijvoorbeeld een oude karakteristieke schuur. Maar ook een inwoner die het voegwerk van een bijzonder gebouw weer heeft hersteld maakt kans op de prijs.

De bewoners van de dorpen worden opgeroepen kandidaten voor de Ons Erfgoedprijs voor te dragen. Dat kan op deze website door het blokje rechts in te vullen. U kunt daar uw aanmelding nader toelichten en een foto van het pand toevoegen.

Maar aanmelden kan ook per e-mail of telefonisch bij de secretaris Klaas Dragt, tel. 0546-642191,  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Een commissie van deskundigen maakt uit de binnengekomen aanmeldingen een lijst van drie nominaties. Het bestuur van de stichting Ons Erfgoed kiest uit die nominaties de winnaar.

sculptuur 3

sculptuur 2

De Ons Erfgoedprijs bestaat uit een fraaie glassculptuur, vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen. In het glas is het winnende pand ingegraveerd.

Op het voetstuk staan zeven glazen schijven die de tijd verbeelden. Op de eerste schijf staat het huidige jaartal, het heden. Door de schijven heen kijk je terug in de tijd, naar het verleden. Op de voorlaatste schijf staat het gebouw gegraveerd, dat volgens de stichting Ons Erfgoed dat jaar de prijs heeft verdiend. Het object is in glas uitgevoerd, een breekbaar materiaal. Net zo moeten we zuinig zijn op ons kostbare en tegelijk zo kwetsbare erfgoed. Dan blijft het verleden zichtbaar in het heden. De glazen schijven hebben de vorm van een één: de eerste prijs!

Kees Huigen