Woning aan de Oranjestraat in Vroomshoop wint Ons Erfgoedprijs 2014

Oranjestraat 11De Stichting Ons Erfgoed met als werkgebied de voormalige gemeente Den Ham heeft het woonhuis van Dinand de Groot en zijn gezin bekroond met de Ons Erfgoedprijs 2013. De eigenaren van de woning aan Oranjestraat 11 ontvingen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het trainingscentrum van de firma Koskamp in Den Ham uit handen van voorzitter Eltjo Haselhoff de fraaie glazen sculptuur, ontworpen en vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen. Muziekvereniging De Harmonie Vroomshoop bracht daarna de winnaars een welverdiende muzikale hulde.

Ook  de eigenaren van het mooie bakhuisje aan de Leertendijk 4 te Den Ham, Derk Jan en Joke Veurink, werden in het zonnetje en in de bloemen gezet. Door deze nominatie onderstreept de stichting het cultuur-historisch belang van deze kookhuisjes, waarvan er in de omgeving van Den Ham nog zo'n 100 bewaard zijn.

Eltjo Haselhoff deelde mee dat hij na 13 jaar de stichting verlaat. In zijn plaats is Petra van der Kwast toegetreden tot het bestuur. Marie José Temmink neemt de voorzittershamer van Eltjo Haselhoff over.