Voormalige kruidenierszaak aan Ommerweg is winnaar 2013

Ommerweg 36-38De stichting Ons Erfgoed Den Ham-Geerdijk-Vroomshoop heeft de voormalige kruidenierswinkel aan de Ommerweg 36-38 tot winnaar uitgeroepen van de Ons Erfgoedprijs 2013.

In 2010 hebben Rien en Corrie Huisjes deze woning gekocht. Het huis stond sinds 2008 in de verkoop. Dit huis, oorspronkelijk een kruidenierszaak uit 1923 met een later aangebouwde kleine woning, was in vervallen staat. De woning is helemaal gestript, alle kozijnen zijn vernieuwd en alle binnenmuren zijn uitgebroken. Boven het rechter voorraam bevindt zich een boogconstructie. Dit kozijn vervangt het etalageraam van de kruidenierswinkel. Verbouwen betekent ook inventief zijn, waardoor bestaande waardevolle en beeldbepalende elementen behouden kunnen worden. De vensterbanken in de nieuwe keuken waren te laag voor het plaatsen van een keuken langs de muren. Daarom is er een kookeiland geplaatst, zodat er niets aan de gevels veranderd hoefde te worden. Al met al is de kruidenierswinkel met aangebouwde woning van weleer getransformeerd in een eigentijds woonhuis, dat toch het oude erfgoed weerspiegelt. Ook de opnieuw ingerichte tuin draagt aan dit beeld bij.

Ook in 2014 hoopt de stichting weer enkele mooi gerenoveerde panden te kunnen nomineren. Uw hulp is daarbij onontbeerlijk, dus meld u a.u.b. panden, objecten aan via het inschrijfformulier rechts, of bel of mail met de secretaris,