Woonhuis Hoofdstraat 33 te Vroomshoop winnaar 2012

De Stichting Ons Erfgoed met als werkgebied de oude gemeente Den Ham heeft het woonhuis van de familie Herman en Roswitha Uitslag-van Riggelen bekroond met de Ons Erfgoedprijs 2012. De eigenaren van de woning aan Hoofdstraat 33 dichtbij het kanaal Almelo-de Haandrik ontvingen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het trainingscentrum van de firma Koskamp uit handen van voorzitter Eltjo Haselhoff de fraaie glazen sculptuur, ontworpen en vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen.
Deze uit 1906 stammende woning aan het kanaal is in 1927 aangekocht door de grootvader van de huidige eigenares, Roswitha van Riggelen. Opa is tot aan zijn overlijden in 1997 hier blijven wonen. Kleindochter Roswitha heeft samen met haar man Herman Uitslag het pand laten verbouwen, eerst in 1998 toen de isolatie van de woning is verbeterd en het gipsen plafond (voorzien van hooi en kippengaas) is gerestaureerd. In 2009 is een tweede renovatie gestart, waarbij nieuwe kozijnen en ramen zijn geplaatst maar met behoud van het oorspronkelijke glas-in-lood. Ook de tuin is aansluitend aangepakt. De eigenaren hebben geprobeerd de ziel van opa’s huis te bewaren en dat is ongetwijfeld goed gelukt.