Aanmelden voor een nominatie voor de Erfgoedprijs 2017 kan weer

De Stichting Ons Erfgoed Den Ham-Vroomshoop-Geerdijk roept inwoners in haar werkgebied op om een woning of een ander object voor te dragen voor de Erfgoedprijs 2016. Voor de 14e keer wordt op Monumentendag, dat dit jaar op 9 september valt, de fraaie sculptuur van de winnende nominatie, een ontwerp van de Hammer kunstenaar Kees Huigen, uitgereikt. Ook andere nominaties krijgen de nodige aandacht.

De Stichting Ons Erfgoed Den Ham-Vroomshoop-Geerdijk heeft zich ten doel gesteld om de bewustwording voor het behoud van waardevolle cultuurhistorische panden, objecten, et cetera te behouden of te vergroten. De laatste winnaar van de Erfgoedprijs was een pand aan de Oranjestraat in Vroomshoop van de familie de Groot.

Voor het bepalen van de Erfgoedprijs roept het stichtingsbestuur, dat onder leiding staat van voorzitter Marie José Temmink, de hulp in van de lokale bevolking. Tot 1 juli aanstaande kan iedereen in genoemde woonkernen zijn of haar favoriet pand aanmelden bij de stichting. Het gaat om panden of andere objecten, die met zorg voor de historische details dit jaar of vorig jaar zijn gerenoveerd. Het kan daarbij gaan om woningen, maar ook om schuren, tuinen, hekwerken of landschappen, die zo veel mogelijk in hun oorspronkelijke staat zijn teruggebracht.

Aanmelden kan telefonisch, schriftelijk of per mail bij secretaris Klaas Dragt, Boshoek 27, 7681 GT Vroomshoop, telefoon 0546-642191 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Ook kan via deze website het favoriete pand, zo mogelijk met foto worden aangemeld. Zie daartoe rechts hiernaast.

Dit jaar voor het eerst geen Ons Erfgoedprijs

Het bestuur van de Stichting Ons Erfgoed Den Ham-Geerdijk-Vroomshoop heeft besloten dit jaar geen Ons Erfgoedprijs uit te reiken op Monumentendag, zaterdag 12 september.

Sinds 2001 werd de fraaie prijs, een glassculptuur vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen, jaarlijks uitgereikt aan 13 bewoners. In die periode werden ongeveer 30 panden in het werkgebied genomineerd voor deze prijs. Die nominaties vertegenwoordigen samen een rijk geschakeerd beeld van ‘ons’ erfgoed, in casu woningen, boerderijen, kerken, et cetera.

Dit jaar echter is het aanbod zo gering, dat het bestuur het niet verantwoord vindt daaraan een prijs te verbinden. Mede doordat de economische vooruitzichten weer wat beter lijken, vertrouwt het bestuur erop dat in 2016 zich weer kanshebbers aandienen voor de Ons Erfgoedprijs. Aanmelden daarvoor kan onverminderd via de website www.stichtingonserfgoed.nl of per mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Kandidaten gezocht voor de Ons Erfgoedprijs 2015

De Stichting Ons Erfgoed Den Ham-Geerdijk-Vroomshoop wil ook in 2015 graag weer een woning of een ander object bekronen met de prachtige Ons Erfgoedprijs. Voor de 14e keer zal op Monumentendag 12 september 2015 het fraaie kunstwerk van Kees Huigen, dat de schoonheid en breekbaarheid van ons erfgoed symboliseert, worden uitgereikt.

In de twee voorgaande jaren wonnen de woonhuizen van de familie Rien en Corrie Huisjes aan de Ommerweg 36-38 te Den Ham en van de familie Dinand de Groot aan de Oranjestraat 11 te Vroomshoop.

Voor het bepalen van de erfgoedprijs roept het stichtingsbestuur nadrukkelijk de hulp van de bevolking in. Tot 1 juni a.s. kan iedereen in of rondom genoemde woonkernen zijn of haar favoriete pand aanmelden bij de stichting. Het gaat om panden die met zorg en met oog voor historische details zijn gerenoveerd. Maar het kan ook een schuur, tuin, bouwkundig detail, hekwerk of landschap zijn, dat in zijn oorspronkelijke staat is teruggebracht.

Aanmelden kan telefonisch, schriftelijk of per mail bij secretaris Klaas Dragt, Boshoek 27, 7681GT Vroomshoop, tel. 0546-642191, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Ook kan het aanmeldingsformulier rechts op deze pagina worden ingevuld. U kunt daarbij ook een foto meesturen.

Woning aan de Oranjestraat in Vroomshoop wint Ons Erfgoedprijs 2014

Oranjestraat 11De Stichting Ons Erfgoed met als werkgebied de voormalige gemeente Den Ham heeft het woonhuis van Dinand de Groot en zijn gezin bekroond met de Ons Erfgoedprijs 2013. De eigenaren van de woning aan Oranjestraat 11 ontvingen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het trainingscentrum van de firma Koskamp in Den Ham uit handen van voorzitter Eltjo Haselhoff de fraaie glazen sculptuur, ontworpen en vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen. Muziekvereniging De Harmonie Vroomshoop bracht daarna de winnaars een welverdiende muzikale hulde.

Ook  de eigenaren van het mooie bakhuisje aan de Leertendijk 4 te Den Ham, Derk Jan en Joke Veurink, werden in het zonnetje en in de bloemen gezet. Door deze nominatie onderstreept de stichting het cultuur-historisch belang van deze kookhuisjes, waarvan er in de omgeving van Den Ham nog zo'n 100 bewaard zijn.

Eltjo Haselhoff deelde mee dat hij na 13 jaar de stichting verlaat. In zijn plaats is Petra van der Kwast toegetreden tot het bestuur. Marie José Temmink neemt de voorzittershamer van Eltjo Haselhoff over.

Voormalige kruidenierszaak aan Ommerweg is winnaar 2013

Ommerweg 36-38De stichting Ons Erfgoed Den Ham-Geerdijk-Vroomshoop heeft de voormalige kruidenierswinkel aan de Ommerweg 36-38 tot winnaar uitgeroepen van de Ons Erfgoedprijs 2013.

In 2010 hebben Rien en Corrie Huisjes deze woning gekocht. Het huis stond sinds 2008 in de verkoop. Dit huis, oorspronkelijk een kruidenierszaak uit 1923 met een later aangebouwde kleine woning, was in vervallen staat. De woning is helemaal gestript, alle kozijnen zijn vernieuwd en alle binnenmuren zijn uitgebroken. Boven het rechter voorraam bevindt zich een boogconstructie. Dit kozijn vervangt het etalageraam van de kruidenierswinkel. Verbouwen betekent ook inventief zijn, waardoor bestaande waardevolle en beeldbepalende elementen behouden kunnen worden. De vensterbanken in de nieuwe keuken waren te laag voor het plaatsen van een keuken langs de muren. Daarom is er een kookeiland geplaatst, zodat er niets aan de gevels veranderd hoefde te worden. Al met al is de kruidenierswinkel met aangebouwde woning van weleer getransformeerd in een eigentijds woonhuis, dat toch het oude erfgoed weerspiegelt. Ook de opnieuw ingerichte tuin draagt aan dit beeld bij.

Ook in 2014 hoopt de stichting weer enkele mooi gerenoveerde panden te kunnen nomineren. Uw hulp is daarbij onontbeerlijk, dus meld u a.u.b. panden, objecten aan via het inschrijfformulier rechts, of bel of mail met de secretaris,

Woonhuis Hoofdstraat 33 te Vroomshoop winnaar 2012

De Stichting Ons Erfgoed met als werkgebied de oude gemeente Den Ham heeft het woonhuis van de familie Herman en Roswitha Uitslag-van Riggelen bekroond met de Ons Erfgoedprijs 2012. De eigenaren van de woning aan Hoofdstraat 33 dichtbij het kanaal Almelo-de Haandrik ontvingen tijdens een feestelijke bijeenkomst in het trainingscentrum van de firma Koskamp uit handen van voorzitter Eltjo Haselhoff de fraaie glazen sculptuur, ontworpen en vervaardigd door de Hammer kunstenaar Kees Huigen.
Deze uit 1906 stammende woning aan het kanaal is in 1927 aangekocht door de grootvader van de huidige eigenares, Roswitha van Riggelen. Opa is tot aan zijn overlijden in 1997 hier blijven wonen. Kleindochter Roswitha heeft samen met haar man Herman Uitslag het pand laten verbouwen, eerst in 1998 toen de isolatie van de woning is verbeterd en het gipsen plafond (voorzien van hooi en kippengaas) is gerestaureerd. In 2009 is een tweede renovatie gestart, waarbij nieuwe kozijnen en ramen zijn geplaatst maar met behoud van het oorspronkelijke glas-in-lood. Ook de tuin is aansluitend aangepakt. De eigenaren hebben geprobeerd de ziel van opa’s huis te bewaren en dat is ongetwijfeld goed gelukt.

Boerderij aan de Hallerhoek wint Erfgoedprijs 2011

In de bomvolle ontvangstruimte van de firma Koskamp in Den Ham vond op zaterdagmorgen de tiende uitreiking van de jaarlijkse Ons Erfgoedprijs uit. Voorzitter Eltjo Haselhoff kon vele genomineerden en prijswinnaars uit het werkgebied Den Ham, Geerdijk en Vroomshoop bij de viering van het tweede lustrum welkom heten. Haselhoff sprak zijn voldoening uit over het feit dat het behoud van cultureel-historisch erfgoed na tien jaar volop in de belangstelling staat. Initiatiefnemer, medeoprichter en scheidend bestuurslid Herman Dasselaar werd voor zijn jarenlange inzet bedankt.

Joep en Gerda Oude Veldhuis van de Hallerhoek in Den Ham wonnen dit jaar de Errfgoedprijs door de renovatie van hun eeuwenoude rustieke boerderij. Uit handen van voorzitter Haselhoff ontving het blij verraste echtpaar de glazen sculptuur met daarin de boerderij “Het Krukkert” uitgebeeld. De andere nomineerden Bert Hekman en Michelle Roerink met hun pand aan de Noorderweg en Gert en Dianne Koekkoek met hun pand aan de Oranjestraat in Vroomshoop werden ook in de bloemen gezet en ontvingen ook een certificaat.

Ten slotte een oproep de privacy van genomineerden en winnaars te respecteren. Het pand aan de Hallerhoek is niet te bezichtigen.

Nominaties 2002-2014

Vaak krijgen winnaars alle aandacht en worden de nummers 2 en 3 vergeten. Dat willen we voorkomen, want ook de onderstaande nominaties zijn alleszins de moeite waard!

2002:
Nieuwstraat 42, Vroomshoop (mevr. Boes), inmiddels verbouwd door nieuwe eigenaren
Vierzonenweg 20, Vroomshoop (fam. Maneschijn), woning
Voorstraat 13, Den Ham (fam. Ausems), woning

2003:
Hoofdstraat 46, Vroomshoop (fam. Melenberg), woning
Noorderweg 88, Geerdijk, woning
Appartementen Donderwinkel, Stationslaan 19, Vroomshoop (eigenaar: F. van ’t Oever), apparementencomplex

2004:
Esweg 10, Den Ham (Marcel Kroeze en Esther Bergsma), woning
Julianastraat 60, Vroomshoop (familie Kikkert), woning
Roggestraat 6, Den Ham (Gerard Marsman en Jolanda Kuiper), woning